Problematische opvoedingssituatie

Bijzondere plaats

Het begrip 'problematische opvoedingssituatie' neemt binnen de orthopedagogiek een bijzondere plaats in. Zij wordt namelijk gebruikt in de moderne definities van de orthopedagogiek. Verschillende personen hebben doorheen de tijd geprobeerd om een definitie van orthopedagogiek te maken. Zo bestaan er heel wat verschillende definities. Binnen al die definities zien we echter twee tendensen. De eerste tendens is dat het 'opvallende' en 'afwijkende' kind steeds centraal staat. Het probleem wordt dus bij het kind gelegd. Dit noemen we de klassieke definities. De tweede tendens is dat de 'problematische opvoedingssituatie' centraal staat. De term 'problematische opvoedingssituatie' wordt gebruikt om kinderen en jongeren aan te duiden bij wie de opvoeding of ontwikkeling in het gedrang komt of dreigt te komen. Het probleem wordt dus eerder bij de opvoedingssituatie gelegd en niet langer bij het kind zelf. Dit noemen we de moderne definities.

Als we de verschillende werkvelden van de orthopedagogiek bekijken, merken we al snel op dat de moderne definities van orthopedagogiek te beknopt zijn. Orthopedagogiek gaat meer dan alleen om problematische opvoedingssituaties, een hulpvraag die wordt behandeld binnen de bijzondere jeugdzorg. Zoals we daarnet echter gezien hebben omvat het werkterrein van orthopedagogiek meer dan dat. Hier merken we dus een verschil op tussen de praktijk en de theorie.


Orthopedagogiek?!

Wat houdt orthopedagogiek dan wel in? Dat is een vraag waarop geen eenduidig antwoord bestaat. Laten we eerst even het begrip 'Orthopedagogiek' ontleden. Het begrip orthopedagogiek bestaat uit twee delen, 'ortho' en 'pedagogiek'. Het tweede gedeelte, pedagogiek, is alom bekend en betekent opvoedkunde. Het eerste gedeelte 'ortho' is minder bekend. 'Ortho' komt uit het Grieks en betekent recht. Recht betekent in dit opzicht iets wat krom is terug recht maken. De opvoedkunde dient dus ingezet te worden om wat krom is terug recht te maken. Dit blijft nog steeds vaag.

Laten we daarom eens kijken naar de definitie van Prof. dr. Van Hove Geert, die toch vrij goed omvat wat orthopedagogiek is en inhoudt. Deze luidt als volgt: ' Orthopedagogiek is de wetenschap die reflecteert over het leven van kinderen, jongeren en volwassenen die dreigen uitgesloten te worden op basis van persoonlijke kenmerken waarvan men meent dat ze te objectiveren zijn. De orthopedagogiek is gericht op het ondersteunen van deze mensen opdat ze in de voor ieder toegankelijke sociale situaties kunnen participeren. De orthopedagogiek beoogt zo de kwaliteit van het leven van deze mensen te verhogen of in stand te houden'.

Hiermee is hopelijk alles duidelijk rond het verwarrend gebruik van het begrip 'problematische opvoedingssituatie' en het begrip 'orthopedagogiek'



Opdracht

Geef een eigen definitie van orthopedagogiek.

Deze opdracht moet je indienen tegen 25/01/2015 op een overhoringsblaadje


Geen opmerkingen:

Een reactie posten